Verloskundige woerden

Wat gebeurt er tijdens een tandartsbezoek?

Geplaatst op

Regelmatig een bezoekje brengen aan de tandartspraktijk Amsterdam is belangrijk omdat je hiermee je tanden en tandvlees helpt, langer gezond te blijven. Je moet elke zes maanden op controle. In deze blog beschrijven we wat er tijdens zo’n controlebehandeling gebeurt.

Controle

Tijdens een tandarts controle kijkt de tandarts of je gaatjes hebt. Mogelijk worden er röntgenfoto’s gemaakt om te kijken of je gaatjes tussen je tanden hebt. Tijdens de controle wordt ook gekregen of je tandplak of tandsteen hebt op je tanden. Plak is een kleurloze, plakkerige laag bacterie. Als niet verwijderd wordt, kan het verharden en tandsteen worden. Tandsteen kan niet met poetsen en flossen verwijderd worden. Als er tandplak en dan steen op je tanden zit, kan dit leiden tot mondziekten.

Controleren andere zaken

Daarna wordt je tandvlees gecontroleerd. Het wordt met een speciaal gereedschap gedaan. Bij gezond tandvlees is de ruimte ondiep. Als mensen last hebben van tandvleesontstekingen, kunnen de ruimtes dieper worden. Tijdens de controle kunnen ook je tong, keel, gezicht, hoofd en nek worden onderzocht. Hiermee wordt gezocht naar tekenen van problemen zoals zwellingen, roodheid of mogelijk tekenen van kanker. Bij de tandarts worden ook je tanden schoongemaakt. Thuis flossen helpt tandplak van je tanden te verwijderen, maar dit helpt dus niet tegen tandsteen. Tijdens het schoonmaken zal de tandarts speciaal gereedschap gebruiken om tandsteen te verwijderen.

Wat doe je tussen de tandartsbezoeken?

Tussen de bezoeken aan de tandarts is het belangrijk om je tanden en tandvlees goed te verzorgen. Tandplak blijft zich steeds op je tanden vormen, maar je kunt het onder controle houden regelmatig te poetsen en te flossen, hier zijn een aantal tips: floss dagelijks, poets je tanden twee keer per dag, doe dit met tandpasta waar fluoride in zit, gebruik mondspoeling om bacteriën en tandplak te verwijderen.