Het eten van vis brengt vele gezondheidsvoordelen met zich mee. Vis bevat namelijk vele goede voedingsstoffen, zoals jodium, vitamine D en visvetten. Ook als je zwanger bent is het eten van vis goed, maar helaas mag je niet alle soorten vis eten en is het de bedoeling dat je de vissoorten die je wel mag eten erg goed verhit. Daarnaast raden we aan als je zwanger bent niet te vaak vis te eten. 1x per week is voldoende. 

Goede voedingsstoffen

We zoomen graag nog even in op de voedingstoffen van vis, zoals jodium, vitamine D en visvetten: 

Jodium: Jodium helpt bij de productie van het schildklierhormoon en ondersteunt de groei van je kindje. 

Vitamine D: vitamine D is erg belangrijk voor je botten en spieren en helpt bij het opbouwen van het skelet van je kindje. 

Visvetten: omega-3 vetzuur DHA, wat te vinden is in vis, is goed voor de ogen en de hersenen van je kindje. 

Vermijd rauwe of gerookte vis

Zowel rauwe als gerookte vis kan het listeriabacterie bevatten. Door deze bacterie raden we het eten van rauwe of gerookte vis af. Dit bacterie kan namelijk schadelijk zijn voor jou en/of het kindje. Gerookte zalm mag je bijvoorbeeld niet eten, maar wanneer de zalm goed gebakken wordt is het toegestaan. 

Vissoorten die je zowel rauw als verhit niet mag eten

Er zijn een aantal vissoorten die je tijdens je zwangerschap echt moet vermijden. Dit zijn:

makreel, paling, zwaardvis, snoek, snoekbaars en tonijn.

Roofvissen, zoals makreel en paling mag je tijdens je zwangerschap niet eten omdat deze schadelijke stoffen bevat, zoals zware metalen en dioxinen.  

Mag ik dan wel sushi eten?

Ja, je mag sushi eten mits hier geen rauwe- of gerookte vis in wordt verwerkt. Ook roofvissen en de soorten hierboven genoemd moet je tijdens je zwangerschap even laten staan. Vegetarische opties mogen altijd! Zin gekregen in sushi? Bestel nu de lekkerste sushi bij Sushistation Nieuwegein.

Pin It on Pinterest