Verloskundige woerden

Zwangerschap en je mondhygiëne

Geplaatst op

Er is een beetje volkswijsheid dat er tijdens de zwangerschap calcium uit de tanden van zwangere vrouwen verloren gaat. Gelukkig is deze mythe juist dat – een mythe. Het is echter een nuttige waarschuwing voor aanstaande moeders dat ze door hun zwangerschap en de daarmee gepaard gaande hormonenpiek enige veranderingen in hun mondgezondheid kunnen meemaken. Vooral het tandvlees kan anders reageren op tandplak, en vrouwen met gingivitis zullen hun toestand waarschijnlijk zien verslechteren tijdens de zwangerschap.

Zwangerschapsganivitis

Toename van de hormonen oestrogeen en progesteron kan leiden tot wat bekend staat als “zwangerschapsganivitis”, die al in de tweede maand aan het licht komt. In sommige opzichten is dit een zegen omdat het de bestaande plaque die tussen de tanden vastzit op de voorgrond brengt, en het werkt als een waarschuwing dat er ergere hygiënische problemen, zoals parodontale aandoeningen, aan de horizon verschijnen. Parodontale aandoeningen zijn het gevolg van slechte poets- en flos gewoonten en kunnen leiden tot tanduitval als de hygiëne niet wordt verbeterd of onbehandeld blijft.

Vroege weeën

Zwangere vrouwen lopen ook het risico om inflammatoire, niet-kankerachtige tumoren te ontwikkelen wanneer gezwollen tandvlees geïrriteerd raakt. De tumoren worden meestal onbehandeld gelaten omdat ze na de geboorte van het kind vanzelf oplossen, maar als dit het vermogen van een vrouw om te eten of haar tanden te verzorgen belemmert, kan de tandarts ervoor kiezen om de tumor te verwijderen. Uit onderzoek blijkt dat een goede mondhygiëne ook goed is voor je baby; er bestaat een verband tussen te vroeg geboren baby’s met een laag geboortegewicht en moeders met gingivitis. Overmatige bacteriën van het tandvlees kunnen in de bloedbaan terechtkomen, waardoor de reflexen m.b.t de weeën van het lichaam negatief worden beïnvloed.

Advies

Raadpleeg je tandarts en je arts over de veiligheid van alle niet-noodzakelijke orale procedures die je voor je zwangerschap hebt gepland. De beste tijd voor een zwangere vrouw om een tandheelkundige behandeling te ondergaan is tussen de vierde en zesde maand, en röntgenfoto’s moeten normaal gesproken alleen worden genomen tijdens de zwangerschap als dat nodig is voor een noodgeval. Je tandarts of arts kan je aanraden om de behandelingen uit te stellen tot na de geboorte van je baby.